Spomaľ, zastav sa a v kľude si prečítaj môj článok. Nielen prvé dve-tri vety a už sa ženieš ďalej. Život nie sú preteky a tvoj mozog nie je motor závodného auta. Potrebuje citlivé zaobchádzanie. Je tvoj najväčší pomocník na ceste k splneným snom. Ak sa oň nestaráš, nepomáhaš mu zvládnuť výzvy a neustále ho prepínaš a zahlcuješ balastom, čo od neho čakáš? Vyčerpáš  energetické zdroje tvojho mozgu, jeho závity budú zanesené informačným odpadom a vyhorí. Odmietne reagovať na švihanie opratami, spomalí až zastane na kraji cesty so sklopenou hlavou, zvesenými ušami a prázdnymi očami.

Aby sme sa zhodli, čo to “vyhorenie” je, pár prejavov:

  • pernamentná únava a pokles výkonu
  • depresia a úzkosti
  • poruchy spánku, pamäte a sústredenia sa
  • neschopnosť uvoľniť sa, zabaviť sa
  • apatia a nechuť k práci, zábave, k životu
  • zníženie sebadôvery a poruchy v medziľudských vzťahoch

Aby si sa dokázal tejto “modernej diagnóze” vyhnúť, dávam ti pár tipov.

  1. Rob to, čo máš rád alebo maj rád to, čo robíš.

Ja viem, nie každý máme možnosť robiť vysnívanú prácu. Musíme platiť šeky a zabezpečiť sebe a svojej rodine primeraný životný štandard. Ale nežijeme v otrokárskej ani nevoľníckej dobe. Výhovorka – “nemám na výber” a musím robiť PRESNE túto prácu a IBA v tejto firme neobstojí. Je len prejavom tvojho strachu zo zmeny a neochoty pohnúť sa ďalej, ak na mieste kde pracuješ teraz, šlapú po tvojej sebadôvere a škrtia tvoj talent.

Výsledok vyhľadávania obrázkov pre dopyt people in work

 

  1. Pracuj na projektoch, ktoré vzbudzujú v tebe vášeň.

Môžu to byť pracovné projekty, ktoré si priniesol alebo si sa na ich tvorbe podieľal. Buď aktívny, premýšľaj a maj odvahu svoje nápady prezentovať a uvádzať do praxe. Môžu to byť projekty v rámci tvojej rodiny, priateľov a voľného času.  Nepracuj viacej, pracuj šikovnejšie, efektívnejšie. Maj otvorenú myseľ a vyhľadávaj príležitosti.

  1. Maj svoje záľuby, koníčky a športuj.

Zberateľská vášeň, domáce “kutilstvo”, súťaže amatérov v čomkoľvek veľmi účinne pôsobia na tvoj mozog, prinášajú mu uspokojenie a dodávajú energiu. Šport je skvelý, až nevyhnutný nielen z fyzického hľadiska, ale nemenej účinný je aj ako zdroj endorfínov, ktoré naša biochémia NEVYHNUTNE potrebuje k udržaniu vysokej výkonnosti. Nevravím o tisícoch kilometrov strávených v predklone nad riadidlami tvojho bicykla až do úplného vyčerpania. Vravím o primeranom pohybe- behu, tanci, svižnej chôdzi, plávaní.. O fyzickej aktivite strávenej na čerstvom vzduchu a pohybe v prírode, ktoré pôsobia ako balzam na strápenú dušu a výrazne odbúravajú stres.

  1. Mysli pozitívne a nedaj si vziať svoje sny.

Ja viem, znie to otrepane. Ale nenechaj sa znechutiť pretlakom “motivátorov” a ich otravných kecov. Pozitívne myslenie, niečo čomu veríš, na čo sa tešíš, čo ti robí radosť, tvoje sny a túžby sú ako svetlo na konci tunela. Vieš prečo ráno vstávaš, prečo zvládaš prekážky, prečo žiješ. Je to energia pre tvoj mozog, palivo z ktorého čerpá a ktoré, ak ho budeš správne dávkovať nikdy nevyhorí.

Súvisiaci obrázok

  1. Maj priateľov, ľudí, ktorí ťa majú radi a sú SKUTOČNÍ.

Pomoc, či už ju dávaš alebo dostávaš, zdieľanie radostí a trápení je pre ľudský rod nevyhnutnou podmienkou prežitia. Tých priateľov nemusí byť 20 a už vôbec nie 400! Hovorím o reálnych, skutočných priateľoch z mäsa a kostí, o ľuďoch ktorí ťa majú tak radi, že dokonca trávia s tebou tvárou v tvár svoj čas. Možno nie každý deň, ale určite vtedy, keď to potrebuje jeden z vás. Takzvané sociálne siete majú asociálny dopad na našu psychiku, schopnosť komunikovať a skutočne žiť. Oberajú nás o čas, energiu a zanášajú našu myseľ informačným a emocionálnym odpadom. Odpoj sa z MATRIXU.

  1. Čítaj, študuj, rozvíjaj sa

Stagnácia znamená pre každý živý organizmus úpadok. Nové poznatky, rozvoj schopností, zvyšovanie pružnosti tvojho mozgu sú cestou ako zabrániť jeho atrofii, zníženej funkčnosti a vyhoreniu. Uč sa jazyky, cestuj po svete, pridaj si novú aktivitu. Tvoj mozog to potrebuje. Nevyhováraj sa na nedostatok času, na svoj vek alebo na peniaze. Sú to obmedzujúce presvedčenia. Ty to dáš!

  1. Dopraj si dostatok kvalitného spánku a dokáž sa zastaviť.

Náš mozog, naša psychika NEVYHNUTNE potrebuje spánkové stavy, pretože to je každodenný nevyhnutný servis pre mozog. Jeho údržba prebieha v rôznych úrovniach a podľa fáz spánku. Ako keď z krbu vyhrabeš spálený popol, kým znovu naložíš to, čo má horieť. Aby to mozog a náš organizmus zvládol, spánok musí byť dostatočne dlhý a kvalitný. Zastavenie sa, prehodnotenie smeru a tempa akým sa tvojim životom pohybuješ je výborná prevencia pred vyhorením počas honby za chimérou úspechu.

Dovoľte ešte poznámku, dve na záver. Nie som lekár a BURN OUT, po našom syndróm vyhorenia, je diagnóza. Často zneužívaná, tými, čo si platia zdravotné poistenie a už sa im nechce pracovať.  Spolu s bolesťami chrbta asi najobľúbenejšia. Avšak veľmi nepríjemná a ničiaca život, ak je skutočná.

Ešte k sociálnym sieťam. Nie som bojovník s veternými mlynmi, ani vyplákavač nad dobou minulou. Sám ich využívam na zdieľanie mojich myšlienok. Sociálne siete sú fenoménom doby, tak ako bol oheň u praľudí v dobe kamennej. Neboli by bez neho prežili, ale keby neustále pri ňom vysedávali, ľudský rod by zahynul hladom a nedostatkom podnetov pre svoj rozvíjajúci sa mozog.

A ešte jedna perlička na záver.

Pred nejakým časom som čítal príspevok “12 vecí, ktoré úspešní ľudia robia pred raňajkami.” Dovoľte, aby som pár z nich uviedol.

  • Prebúdzajú sa skoro
  • Cvičia
  • Pracujú na podnikateľskom projekte najvyššej priority
  • Pracujú na projekte osobnej vášne
  • Strávia kvalitný čas so svojou rodinou.
  • Kontrolujú e-mail a čítajú novinky.
  • ….sme v polovici zoznamu..

Pred raňajkami?? Ľudia nebláznite.. To je veľa aj pre Supermana. V čom sú úspešní? Prvý infarkt do 35ky a rozpad rodiny do 40ky..alebo opačne.

Priatelia, udržanie si nadhľadu, kontroly nad svojim životom, svojimi túžbami a zdravý rozum sú v tejto bláznivej dobe nevyhnutnou podmienkou prežitia.

ZDIEĽAŤ