Čo toto cudzie slovo znamená? Nejdem sa venovať prekladateľskej činnosti, či obohacovať vašu slovnú zásobu. Chcem upriamiť vašu pozornosť na FLOW – ako zdroj energie, ako stav našej mysle. Ako prvý sa vedecky tomuto pojmu, opisu tohto stavu, venoval americký psychológ s neamerickým menom – Mihaly  Csikszentmihalyi.

Opísal FLOW ako stav sústredenej motivácie. Ako cieľavedomé zaujatie, pri ktorom človek ovláda svoje emócie, ktoré mu pomáhajú k lepšiemu výkonu v jeho činnosti. Pri flow nie sú emócie iba ovládnuté a usmernené, ale pozitívne naladené a zapojené do riešenia úlohy.

Pokiaľ si znechutený, či otrávený tým, čo robíš, nemôžeš flow dosiahnuť.

water_kidsZnakom flow je pocit spontánnej radosti, nadšenia z toho, čo robíš. Premýšľaj – kedy si naposledy takto spontánne, úplne  pohltený niečo robil? Keď si mal 4 či 5 rokov a staval si s otcom, či bratom z lega hrad? Alebo ste na dvore za domom naháňali loptu a tvárili sa, že hráte futbal. Či keď si ako 6-ročná svojej bábike robila účes a pripravovala ju na stretnutie s vysnívaným princom?

Áno, u detí je to prirodzený spôsob ako pristupujú k najdôležitejšej činnosti vo svojom živote – ku hre. Prečo potom aj pre nás dospelých tento stav nie je prirodzený? Bolo by to predsa skvelé, keby sme v takomto rozpoložení – vo FLOW – riešili svoje pracovné úlohy, či zvládali výzvy vo svojom súkromnom živote.

Spontánna radosť a úplné zaujatie tým, čo robíme nám zrejme pripadajú príliš detinské. Keď sme boli deťmi, nič nebolo nemožné – kým nám to niekto z dospelých nepovedal, dokázali sme sa tešiť z maličkostí, žili sme prítomným okamihom – slovu potom, neskôr sme nerozumeli, nechceli ho prijať, teraz alebo nikdy.. Ale už sme predsa dospelí a inteligentní ľudia, ktorí neustále premýšľajú, hľadajú obmedzenia, či cítia hrozby. Správame sa primerane tiaži zodpovednosti, ktorú cítime na svojich pleciach a v našich mysliach. Leží na nás ako deka a bráni nám v spontánnych reakciách. Nedokážeme vypnúť kalkulačku v hlave prehodnocujúcu plusy a mínusy, škriatka, čo nám vraví, že aj tak je všetko zbytočné a môžme sa len zosmiešniť.

Spontánnosť, radosť a nadšenie prenechávame deťom a bláznom. Nie je to škoda? Neochudobňujeme sa o to, čo náš život robí krajším, pestrejším, šťavnatejším?

Flow podľa M. Csikszentmihalyiho chakarterizujú tieto aspekty:

  • Intenzívna a sústredená koncentrácia na prítomný okamžik.301881_567699119911669_1681280977_n
  • Zlúčenie akcie a podvedomia
  • Strata sebareflexie.
  • Pocit sebaovládania a nadhľadu nad situáciou, či akciou.
  • Strata pojmu o čase, či subjektívne vnímanie času.
  • Skúsenosť z činnosti je vnútorne obohacujúca

Ak by sme takto pristupovali k tomu, čo v živote robíme, som presvedčený, že náš život, pocit z neho a výsledky by boli pre nás oveľa prijateľnejšie. Takýto stav sústredenej pozornosti a splynutia je vidieť u športovcov pripravujúcich sa na svoj vrcholný výkon. Ale pre nás ostatných je predsa náš život, to ako ho žijeme, ako ho vnímame, akú máme z neho radosť náš vrcholný výkon.

Veľmi často mi ľudia na otázku ako sa máš, ako sa ti darí, odpovedajú slovíčkom – bojujem. A v tom môže byť odpoveď na otázku, prečo nie sme v našich životoch šťastnejší, či spokojnejší. Ak máš pocit neustáleho boja, ohrozenia, ak nedokážeš využiť energiu plynúceho času a ponoriť sa do toku udalostí, stojí ťa to veľa energie a síl. Oprávnene sa cítiš vyčerpaný, frustrovaný a máš pocit, že napriek veľkej snahe ti niečo veľmi dôležité v tvojom živote uniká.

thinkstockphotos-dv2051009-copyMoje odporúčanie – sústreď sa na prítomný okamih, na to, čo práve robíš, upriam svoju energiu, svoju pozornosť na činnosť, ktorú vykonávaš. Energia nasleduje pozornosť – buď tu a teraz plne koncentrovaný, maj radosť z toho, čo robíš a netráp sa tým ako pri tom vyzeráš, či to zvládneš alebo koľko ešte zostáva času do konca pracovnej doby..

Mnoho ľudí v práci rieši svoje súkromné problémy a doma sa zaoberajú pracovnými záležitosťami. Ako potom môžu dokázať cítiť flow – spontánnu radosť z práve vykonávanej činnosti?

Tvoje vnútorné zdroje nie sú neobmedzené, preto s nimi musíš rozumne hospodáriť. Nemíňaj ich na to, čo sa už stalo a nemôžeš to zmeniť, na obavy z toho, čo sa stane a nedokážeš to predvídať alebo na boj s tým, čo je a nevieš to ovplyvniť.

Vráť sa do detstva tým, že všetku svoju energiu, svoju pozornosť, nadšenie dokážeš koncentrovať na prítomný okamih a činnosť, ktorú práve vykonávaš. Čas bude nepodstatný, tvoje podvedomie aj vedomá myseľ budú sústredené a zážitok z takto vykonávanej akcie bude pre teba obohacujúci.

Súvisiace články: Buď sám sebou, Šťastie je krásna vec,

ZDIEĽAŤ