Pohyb bol vždy prirodzenou súčasťou života človeka. V praveku ak človek nebežal dostatočne rýchlo, tak zahynul – alebo od hladu, alebo ako potrava nejakého predátora. V minulých storočiach  sa človek musel hýbať – pestovať potraviny, bojovať o prežitie, musel si zabezpečiť základné životné potreby. V súčasnej dobe existuje množstvo riešení, možností, zariadení.. ktoré nám život zjednodušujú, a tak sa fyzická aktivita z neho pomaly vytráca – nehybnosť sa už “netrestá” smrťou.

Ako vyzerá náš bežný deň?

Ráno vstaneme, autom/autobusom sa dovezieme do práce, kde sa výťahom vyvezieme do kancelárie a strávime celý deň za počítačom, alebo za okienkom v úrade, alebo v inom zamestnaní kde zaťažujeme hlavne náš zadok. Vo voľnom čase sedíme pred televízorom alebo opäť za počítačom. Česť výnimkám, no množstvo ľudí trávi svoj čas neaktívne. Podľa najnovšieho prieskumu agentúry TNS Slovakia, až 43% Slovákov vôbec nešportuje. Asi tretina športuje niekoľkokrát do týždňa a každý deň sa venuje športu iba 7 % z nás. Dlhé sedenie má pritom negatívny vplyv nielen na našu telesnú hmotnosť, ale predovšetkým na naše zdravie.

Prečo je pravidelný pohyb taký dôležitý?

healthy-heart-liftingPodľa Svetovej zdravotníckej organizácie patrí nedostatok fyzickej aktivity medzi najčastejšie príčiny úmrtí na celom svete. Dokonca ani ľudia, ktorí pravidelne cvičia, nemajú ešte vyhraté. Ak je 30 – 60 minút cvičenia ich jediný pohyb, a potom strávia celý deň sedením, je to jednoducho málo.

Definícia cvičenia znie je to štruktúrovaný, plánovaný, opakovaný a úmyselný pohyb, za účelom zlepšenia fyzickej kondície, sily, či flexibility. Je akousi podkategóriou fyzickej aktivity. Fyzická aktivita je akýkoľvek pohyb, ktorý vykonáva kostrové svalstvo a ktorý vyžaduje energiu. Pozitívne vplyva na celkové zdravie a pohodu.

Ľudia, ktorí sa v práci hýbu, majú oproti tým so sedavým zamestnaním niekoľkonásobne nižšie riziko vzniku srdcovo-cievnych ochorení. Ak si vaša práca nevyžaduje žiaden alebo iba minimálny pohyb, mali by ste si príležitosti hýbať sa, vytvárať sami. Pravidelný pohyb znižuje depresiu, naštartuje metabolizmus, zlepšuje spánok a celkové zdravie. Ideálne je byť fyzicky aktívny počas celého dňa a zároveň sa minimálne 3-krát do týždňa venovať cielenej fyzickej aktivite teda cvičeniu.

Pár tipov ako stráviť deň aktívnejšie:

1. Cvičte ráno

pohyb raw-food-dieta-cvicenie-46597350-700x427Vytvorte si ranný rituál. Ešte predtým, ako sa vrhnete na všetky povinnosti, ktoré môžu spôsobiť, že si na cvičenie čas už nenájdete, zacvičte si. Nemusí ísť nevyhnutne o hodinu cvičenia, ani kvôli tomu nepotrebujete ísť do posilňovne. Stačí ak si nastavíte budík o 15 – 20 minút skôr a zacvičíte si napríklad 5 Tibeťanov, či iné jógové cvičenie. Prípadne si zostavte vlastnú zostavu cvikov, ktoré vás správne nakopnú. Endorfíny, ktoré sa pri cvičení vyplavia, vám zabezpečia dobrú náladu na celý deň. Navyše si naštartujete metabolizmus a zlepšíte koncentráciu.

2. Hýbte sa počas celého dňa

Mnohí z nás si zvykli aj na krátke vzdialenosti využívať auto alebo autobus. Na pešiu chôdzu akoby sa zabudlo. Svetová zdravotnícka organizácia pritom odporúča spraviť za deň minimálne desaťtisíc krokov. To predstavuje zhruba sedem kilometrov. Koľko krokov denne spravíte? Bežný človek urobí za deň od tri do päťtisíc krokov. Ako tento počet zdvojnásobiť? Spravte si prechádzku cestou z práce, vystúpte o zástavku-dve skôr, alebo si choďte prevetrať hlavu počas obednej pauzy.walkin

Na meranie počtu prejdených krokov existujú aplikácie, ktoré na záver dňa zhodnotia, či bol váš deň aktívny alebo nie. Ak je vzdialenosť príliš veľká na to, aby ste ju prešli pešo, vytiahnite bicykel a šliapnite do pedálov. Nie vždy je to možné, no skúste aspoň raz-dvakrát do týždňa využiť takýto spôsob prepravy. Počas dňa niekoľkokrát použijete výťah či eskalátor. Tu vzniká ďalšia príležitosť, ako sa rozhýbať. Na výťah zabudnite a vybehnite po schodoch.

8Jj8YmMJRQXC4sVdGyvOlw~Cvicenie-meditacia-praca-oddych-dreamstime3. Hýbte sa v práci

Dlhé hodiny strávené sedením za počítačom spôsobujú problémy s chrbticou, bolesti hlavy či zažívacie ťažkosti. Je ideálne sa raz za polhodinu postaviť, ponaťahovať a spraviť pár krokov. V pracovnom zápale si na to možno vždy nespomeniete, preto si nastavte budík, ktorý vás upozorní, že je čas sa rozhýbať. Ak potrebujete niečo prebrať s kolegom, nepíšte mu e-mail, ale postavte sa zo stoličky a choďte za ním osobne.

4. Hýbte sa vo voľnom čase

Voľný čas trávte aktívne. Nemusí ísť len o cielené cvičenie, či zdvíhanie činiek. Zamerajte sa na niečo, čo vás baví a robí vám radosť. Začnite tancovať, či chodiť na 84e5f036bbccb698995054ef80088ab5_400x400prechádzky do lesa. Ste súťaživý tip? Zahrajte si volejbal, tenis alebo bedminton. Ak navyše do týchto aktivít zapojíte aj svoju rodinu, či priateľov, budujete sociálne väzby a vytvárate kopu spoločných zážitkov. Neustále skúšajte niečo nové, možností je neúrekom.

 

Brigham and Women’s Hospital (pobočka harvardskej lekárskej fakulty) v spolupráci s Národným inštitútom pre výskum a liečbu rakoviny sa rozhodli odpovedať na otázku, koľko presne nám dokáže k dlhému životu pridať pravidelné športovanie. A sami uvidíte, že netreba tak veľa, aby sme si požili o niečo dlhšie.

Štúdia analyzovala informácie získané na vzorke viac než 650 000 ľudí a sledovala ich po dobu približne desiatich rokov. Pritom analyzovali viac než 82 000 úmrtí. Sledovali život ľudí nad 40 rokov v závislosti od ich indexu BMI. Vyšlo im, že čím viac športujeme, tým dlhšie žijeme.

Zistili, že 75 minút rýchlej chôdze týždenne sa rovná 1,8 rokom navyše v porovnaní s človekom, ktorý sa nehýbe. Ak dávku zvýšime na 150-299 minút, dĺžka života sa zvýši o 3,4 roka. Ak ešte pridám, 450 minút rýchlej chôdze týždenne predĺži život o 4,5 roka.

Výskum tiež dokázal, že aj tí ľudia, ktorých hmotnosť je nad odporúčaným priemerom, preukazujú pozitívne výsledky z fyzickej aktivity. Najlepšie výsledky samozrejme získali ľudia so zdravou hmotnosťou. Pozri aj tému – Chcem začať, ale..

Takže dosť bolo výhovoriek a pohyb, pohyb..

Zdroj: zdravie.sk, web, BeYourself

ZDIEĽAŤ