Prečo práve joga

Joga znižuje úzkosť a depresie, pomáha zabiť pocit pochybností zo samého seba. Zvyšuje telesnú zdatnosť a podvedomie. Ako výsledok, seba prijatie a kreativita sa stanú dosiahnuteľnými hranicami, ktoré pomáhajú v chŕlení kreatívnych nápadov. Sociálne zručnosti, komunikácia, pohoda a pozornosť sa v dôsledku týchto vecí zlepšujú míľovými krokmi, zatiaľ čo hladina nepriateľstva čelí celkovému poklesu. Napätie v mysli a tele sa utíši. Joga rozptyľuje mnohé formy stresu a napätia, čím sa zvyšuje naša schopnosť pozornosti, vnímania a intuície.

Ráno, večer, či v noci?joga-3

Možno ste ranné vtáča, možno chodíte spať až keď sú všetky okná v susedstve dávno zhasnuté. Ak si však viete nájsť ten správny čas na jógu, cvičiť ju na dennej báze bude potom pre vás jednoduchšie. Úplne prirodzene si tak vytvoríte svoj každodenný rituál a vyženiete z hlavy to nenápadne sa vkrádajúce slovíčko ALE.. ( pozri aj v téme Zmena bolí). Najjednoduchšie sa pritom hľadá čas na cvičenie ráno alebo večer pred jedlom. Ako ranné tak i večerné cvičenie má svoje výhody – benefity. Môžeme sa spoločne na ne pozrieť.

Ranná joga hneď pred raňajkami

Zacvičíte si ihneď potom, čo vstanete z postele, užijete si pozdrav slnku s čistou hlavou. Ideálne je podchytiť moment ešte pred tým, než sa vám do mysle vkradnú plány a spomienky. Ak si na povinnosti prichádzajúceho dňa spomeniete až v šavasane, zistíte, že vám nič neutieklo, naopak, budete čerstvejší, svieži a všetky úlohy, ktoré máte v ten deň v pláne, zvládnete s nadhľadom. Pri rannom vstávaní často pristihneme svoje svaly slabé, chrbát a kosti stuhnuté. Práve pre rozprúdenie krvi a naštartovanie organizmu tým pre nás, správnym smerom je JOGA jedinečná.

Začnite pomaly. Najskôr telo rozohrejte – napríklad pozíciou prehýbajúcej sa, či tancujúcej mačky alebo zvoľte ako rannú rozcvičku pozdrav slnku. K pozdravu slnku, ktorý obsahuje predklony i záklony, pridajte ešte na záver úklony a rotačné cviky, aby bolo natiahnutie tela kompletné. Sami pocítite ako sa telo v priebehu cvičenia prebudí do tej miery, že sa vám nebude chcieť prestať a zapojíte i náročnejšie prvky ako je napríklad posilňovanie brušných svalov v pozícii loďky. Ak si pri rannom cvičení spomeniete i na niektorú z balančných polôh, bude sa vám v priebehu dňa lepšie hľadať koncentrácia.

Sun-Salutation-teen

Iba na jednu vec pozor. Na čas. Nastavte si budík, ak je to potrebné a vstaňte v naplánovanú dobu, aby ste sa vyhli zbytočnému stresu z oneskorenia. Ak patríte ku tým, čo hneď po prebudení pociťujú nesmierny hlad, nemusíte sa báť, rozhodne nič nepokazíte napríklad jedným banánom pred cvičením.

Cez deň krátke natiahnutie kedykoľvek a kdekoľvek

V priebehu dňa môžete ku svojej rannej alebo večernej joge pridať ešte niekoľkominútové natiahnutie sa v práci alebo kdekoľvek vonku, na záhrade, jednoducho kedykoľvek si spomeniete alebo si to vaše telo vypýta samo. Ak pracujete s počítačom, skúste na pár minút odísť od stola, vstaňte zo stoličky, natiahnite si chrbát, uvoľnite si zápästie, krčnú chrbticu. Ak naopak máte zamestnanie, pri ktorom väčšiu časť dňa stojíte, oddýchnite si na chvíľu v ľahu na chrbte, oprite si nohy o stenu.

ranna jogaPodvečerné cvičenie pred večerou

Ak si zvolíte čas na cvičenie pred večerou, môžete si užívať pocit ako je vaše telo po celodennom pohybe pružné. Pre poobedné alebo podvečerné cvičenie neexistujú žiadne obmedzenia. Bez problémov sa môžete venovať energickej zahrievacej praxi. Ak vo vás ostáva pretlak z diania ešte neukončeného dňa, zapojte do cvičenia inverzné pozície, ktoré vám umožnia nájsť na stav vecí nový uhol pohľadu. Po cvičení nezabudnite na uvoľnenie v polohe šavasany.

Neskorá večerná joga – cesta k lepšiemu spánku

Joga je jedno z mála cvičení, ktoré sa nemusíte báť praktizovať i neskôr večer. Avšak neskorá večerná lekcia by mala byť skôr relaxačná, ukľudňujúca. Správne zvolené pozície vás totiž môžu pripraviť na kvalitný spánok. Vynechajte čatarangu a záklonové pozície a skúste svoju sekvenciu zostaviť najmä z predklonov. Ako pomôcku použite vankúš, na ktorý si môžete pri predklonoch v sede kľudne položiť tvár. Pripravte si vedľa podložky deku, ktorú môžete využiť i pri záverečnej pozícii šavásany.Sústreďte sa na dych. Predĺžený výdych vás môže ukolísať k spánku. Minimálne k tomu jogovému – joga nidra.

Súlad – jednota tela a mysle je pri joge zvlášť intenzívne a v dnešnej rýchlej dobe je vhodným prostriedkom na spomalenie a nájdenie samého sebaBeYourself.

Zdroje: jogadnes, beyourself, 9739f2b798a34f47

fotky: Shutterstock.com

ZDIEĽAŤ