Neviem ako vy, ale ja si dodnes pamätám ako ma mama pod hrozbou použitia neprimeraného násilia nútila vypiť lyžičku rybieho oleja, každý deň..či týždeň? To si už presne nepamätám, ale na hnusnú chuť tejto “fajnoty” dodnes veľmi dobre. Bleee..odporné.

Dnes to už našťastie nie je potrebné. Niežeby rybí olej nebol v kurze, práve naopak – však preto vám o ňom prinášame článok, ale forma jeho užívania už nehraničí s týraním detí..

Prečítajte a šup do seba elegantnú tmavožltú tobolku plnú životne dôležitých esencií.

Rybí olej je bežný názov používaný pre dva druhy omega-3 mastných kyselín: kyselina eikosapentaenová (EPA) a kyselina dokosahexaenová (DHA). Tieto omega-3 mastné kyseliny sa obvykle nachádzajú v rybách, živočíšnych produktoch a fytoplanktóne. Rybí olej sa odporúča ako zdroj  omega-3 mastných kyselín, pretože sú najlacnejším a najbežnejším zdrojom.

Rybí olej: Odporúčané dávkovanie

Dávkovanie sa môže líšiť v závislosti od cieľa. Pre všeobecné zdravie je minimálna dávka 250mg kombinovanej EPA  a DHA. Ak je cieľom utlmenie bolesti je potrebné prijať až 6g dávku, rozloženú v priebehu dňa. Medzi ryby, ktoré sú bohaté na omega 3 kyseliny patrí makrela, sleď, losos, tuniak či treska.yellowfin_tuna_ISSF_MUIR_IMG_1730

1, Príjmite 230 až 340 gramov (2-3 porcie) rýb bohatých na rybí olej týždenne.
2, Vyberte rybu s menším obsahom ortuti. Väčšina najčastejšie jedených rýb má nižšie hodnoty ortute (losos, krevety, tuniak, sumec, treska).
3, Vyhnite sa 4 druhom rýb: tilefish z Mexického zálivu, žralok, mečúň obyčajný a makrela. Tieto 4 druhy obsahujú najviac ortuti. (Žralokovi je dobré sa vyhnúť aj v mori, ak náhodou pláva vaším smerom so širokým zubatým úsmevom..)
Rybí olej u vegetariánov a vegánov
Aj keď majú vegetariáni a vegáni tendenciu na zníženú cirkuláciu koncentrácie EPA a DHA, tiež majú adaptívne mechanizmy, ktoré tlmia pokles omega 3. Absolútne vyčerpanie týchto mastných kyselín nie je známe v žiadnom živom systéme, môže nastať len pri generačnej deprivácií (spôsobenej vekom). Vegánske zdroje kyseliny eikosapentaénovej EPA a DHA sú obmedzené na doplnky odvodené od fytoplanktónu. [1]

Benefity rybieho oleja

  1. ADHD – Univerzita Južnej Austrálie zistila, že kombinácia rybieho a púpalkového oleja môže pomôcť znížiť bežné príznaky ADHD: nepozornosť, hyperaktivitu, nepokoj a impulzívne správanie. Podľa výskumníkov má “Rybí olej má prospešné účinky na funkcie mozgu. 60% mozgu sa skladá z tukov, z ktorých sú najdôležitejšie polynenasýtené omega-3 a omega-6 mastné kyseliny.”
  1. Stres –  Počas používania rybieho oleja v dlhšom časovom rozpätí mali študenti, ktorí sa pripravovali na 20 skúšok pokles noradrenalínu (-31%) pri 1.5g DHA denne. Je zaujímavosťou, že nízka dávka predstavujúca 762mg EPA + DHA denne môže znížiť hladinu noradrenalínu aj u zdravých nenamáhaných osobách. [2]omega3
  1. Artritída – 18 mesačná štúdia publikovaná tento rok vyhodnotila tri skupiny ľudí trpiacich artitídou, pričom jedna používala rybí olej, druhá semená boráku lekárskeho a tretia kombináciu oboch. Všetky tri skupiny vykazovali významné zníženie ochorenia.
  1. Alzheimerova choroba – už niekoľko rokov boli vytvárané štúdiá spojenia rybieho tuku s Alzheimerovou chorobou. Zatiaľ sú známe tieto výsledky: esenciálne mastné kyseliny nachádzajúce sa v rybom oleji sú životne dôležité pre funkciu mozgu. Môžu spomaliť úbytok kognitívnych funkcií a zabrániť atrofii u starších.
  1. Rakovina – bolo zistené, že rybí olej pomáha zabiť rôzne druhy rakoviny vrátane rakoviny hrubého čreva, prostaty a prsníka. Výskum nielen, že preukázal, že robí bežné lieky proti rakovine aktívnejšími, ale, že je tiež efektívny ako samostatná terapia.
  1. Cukrovka – rybí olej pomáha znižovať riziko rozvoja kognitívnych deficitov u diabetikov, pretože chráni bunky hipokampu pred zničením. Štúdia tiež zistila, že rybí olej môže pomôcť zvrátiť jednu z príčin cukrovky II. typu, ktorou je oxidačný stres.
  1. Očné ochorenia – bolo preukázané, že rybí olej lieči očné poruchy súvisiace s vekom, ako je šedý zákal. Francúzski vedci liečiaci 290 pacientov s vekovo podmienenou makulárnou degeneráciou (AMD) zistili, že príjem rybieho oleja a morských plodov bol u týchto pacientov výrazne nižší. Vzhľadom k vysokým úrovniam EPA a DHA, bolo zistené, že ľudia s rizikom AMD, by mali užívať rybí olej vo forme doplnkov výživy.Eye-10
  1. Kardiovaskulárne ochorenie – podľa Výskumného Inštitútu Kardiovaskulárnych ochorení v Maastrichte v Holandsku, štúdie ukázali, že rybí olej s mastnými kyselinami s protizápalovými účinkami môže pomôcť zabrániť a zvrátiť množstvo kardiovaskulárnych ochorení.
  1. Imunita – keď je antioxidant astaxantín v kombinácii s rybím olejom, posilnenie imunitného systému sa zdvojnásobí.
  1. Rybí olej sa síce nepovažuje za stimulant, no zvyšuje mozgovú činnosť, takže po jeho suplementácii môžeme cítiť mierny stimulačný účinok.
  1. Chudnutie – Austrálsky vedci publikovali výsledky štúdie skúmajúcej účinky rybieho tuku na chudnutie tuna_steaks_570v kombinácii s diétou a cvičením v máji 2007. Výsledky ukázali, že celkový podiel tuku v tele, najmä v oblasti brucha, bol významne znížený v skupine, ktorá užívala rybí olej v spojení s cvičením, v porovnaní so skupinou užívajúcou len rybí tuk, alebo skupinou, ktorá cvičila bez používania rybieho tuku. Ďalšia štúdia vykonaná francúzskymi vedcami porovnávala 27 žien, ktoré dostali 1.8 gramov rybieho oleja denne so skupinou žien, ktorá dostávala placebo. Po dvoch mesiacoch mala prvá skupina výrazne znížený objem tuku na bruchu.
  1. Koža – tento zdroj esenciálnych tukov prospieva zdraviu a kráse ľudskej kože niekoľkými spôsobmi. Vyživuje pokožku s tukmi a prispieva vitamínmi rozpustnými v tukoch, ktoré pomáhajú udržiavať pokožku hladkú a pružnú. Taktiež zabraňuje vráskam a pôsobí proti procesu starnutia pokožky. Jedným z hlavných dôvodov, prečo vedie rybí olej k zdravšej pokožke je ten, že znižuje zápal, výskyt akné a ekzémov.[3]
  1. VlasyOmega-3 mastné kyseliny pomáhajú znižovať suchosť kože, ktorá môže viesť k lupinám alebo svrbeniu. Omega-3 v tabletkovej forme rybieho oleja zmierňuje toto vysušenie, ktoré vedie k lámaniu vlasov a vráskam. Štúdia zverejnená “Dermatologickou klinikou” v roku 2013 oznámila, že vlasové folikuly môžu byť narušené nedostatkom esenciálnych mastných kyselín.[4]
  1. Pamäť a učenie – DHA bola testovaná pre jej úlohu vo formovaní pamäti a jej vyššia koncentrácia je spojená s lepšou verbálnou zručnosťou u starších ľudí. Je známe, že jej nedostatok naopak škodí spracovaniu pamäte. U zdravých testovaných potkanoch sa pri podávaní DHA (300mg/kg) objavila podpora referenčnej pamäti. Dostatočný počet testov bol vytvorený na dôkaz podpory zvýšenia pamäte spojené s DHA suplementáciou. [5]
Väčšina priaznivých účinkov sa prejavuje už po niekoľkých dňoch, alebo týždňoch užívania.

slide6 

Zdroje:
[1] Examine, Fish Oil, [website], 2014, https://examine.com/supplements/fish-oil/, (accessed 2 May 2016).
[2] Jane Higdon, Ph.D., Victoria J. Drake, Ph.D., Giana Angelo, Ph.D., Donald B. Jump, Ph.D., Essential Fatty Acids, [website], 2014, http://lpi.oregonstate.edu/mic/other-nutrients/essential-fatty-acids, (accessed 2 May 2016).
[3] Dr.Josh Axe, 10 Fish Oil Benefits Proven Beyond Medicine, [website], 2014, http://draxe.com/fish-oil-benefits-health/, (accessed 2 May 2016).
[4] Angela Pettra, Are Fish Oil Capsules Good for Skin & Hair?, [website], 2016, http://healthyeating.sfgate.com/fish-oil-capsules-good-skin-hair-9873.html, (accessed 2 May 2016).
[5] Organic Facts, Health Benefits of Fish Oil, [website], 2011, http://www.organicfacts.net/health-benefits/oils/health-benefits-of-fish-oil.html, (accessed 2 May 2016).

 

ZDIEĽAŤ