Predpokladám, že tento archaický výrok ste už počuli. Archaický preto, že skutočnú železnú košeľu videl len málokto z nás – ak tak v nejakej historickej expozícii. A predpokladám aj to, že význam výroku je aj vám zrejmý.

rytier-webnoviny-1Znamená, že naše zvyky, návyky, to ako uvažujeme, reagujeme, ako vyhodnocujeme rôzne situácie plnia obrannú funkciu, ako železná košeľa stredovekému rytierovi. Mala ho chrániť pred nepriateľskými útokmi, znižovať riziko zranenia, poskytovať pocit ochrany a bezpečia.

 

Takú istú ochrannú funkciu plnia aj naše zvyky. Pomáhajú nám v meniacom sa svete plnom podnetov, informácií, aktivít a cieľov efektívne fungovať a zvládať  rôznorodé nároky na nás kladené. Ako napríklad, keď sa ma môj syn spýtal po zacúvaní auta v podzemnej garáži na úzke parkovacie miesto, počas ktorého som si telefónom dohodol miesto a termín stretnutia, ako to dokážem. Môj mozog už cúval toľkokrát, že nepotrebuje moju plnú sústredenú pozornosť a automaticky- podvedome si sledoval vzdialenosti, vyhodnocoval rýchlosť. A na vedomej úrovni komunikoval a dohadoval stretnutie. To bolo preň nové. Vyžadovalo to jeho energiu. (..nebolo to správne, pretože keď šoférujeme, nemáme telefonovať a už vôbec nie byť nevhodným príkladom deťom..)

Vedci vyskúmali, že 70-90 % nášho každodenného správania riadia naše návyky, zvyky, čiže rutina a len 10-30 % vedomé chovanie – sústredená pozornosť, sila vôle, rozhodovanie.

Náš mozog je najdômyselnejší orgán, ktorému sa –  zatiaľ, nič v technologickom svete nevyrovná. Je flexibilný, má schopnosť sa rozvíjať, meniť, učiť sa. Keď si niečo osvojí, všetky novovzniknuté situácie automaticky porovnáva s tým, čo už pozná, zaraďuje ich a v zlomku sekundy reaguje, ponúka riešenia. Šetrí čas a energiu. Ak sa zastavíš a povieš si, počkaj, čo keby som reagoval inak ako obvykle.. už začína pracovať na vyššie obrátky, míňať energiu a na to je háklivý – pozri aj Zmena bolí.

smoking brainTlačí nás do rutiny, do toho, čo pozná..keď si doteraz dostal chuť na cigaretu, tak si si zapálil a on ťa odmenil pocitom uspokojenia. Keď chceš prestať, začínaš ísť proti zvyku, bojovať s ním, bráni sa a oberá ťa o uspokojenie . Nahraď si cigaretu svojimi zlo-zvykmi – nevyvážená strava, málo pohybu, špáranie sa v nose, skákanie do reči…tvoja “železná košeľa”.

Čo s ňou…dám ti tip..Urob rozhodnutie a vytvor si podmienky, aby si si uľahčil jeho dodržanie. Dopredu si naplánuj kedy pôjdeš do posilňovne v tomto týždni a napíš si to do diára. Daj si pripomienku do mobilu a ideálne, dohodni si partnera na cvičenie. Uľahči si to.

11267092_1538552566458836_234849957_nAk chceš ísť ráno behať, už večer si priprav oblečenie a ráno automaticky, bez toho, aby si začal nad tým opäť dumať, sa obleč a bež.

V chladničke maj zdravé potraviny a potešenie hľadaj v prekonávaní seba.

Čím skôr začneš s vyzliekaním nevhodnej železnej košele, tým ľahšie ju nahradíš novou, pre teba prospešnejšou.

 

Je náročne dostať náš mozog z vychodených koľají starých zvykov – (pozri tému Zmena bolí). Podarí sa ti to len silou vôle, sústredenou neustálou pozornosťou a silnou túžbou. Ak vydržíš dostatočne dlho, mozog ten dokonalý orgán, prestane postupne míňať energiu na boj s tvojou odhodlanosťou a vytvára si nový návyk – pravidelne športovať, rozumne sa stravovať a namiesto cigaretového smradu, dýchať čistý vzduch…

Začne ťa odmeňovať dobrým pocitom, pocitom víťazstva a hrdosti a tiež zdravším a úspešnejším životom.

the-best-health-habits-to-have

A za ten sa predsa oplatí zabojovať.

 

 Ako meniť svoje zlozvyky na “dobrozvyky”, čo je pre to nevyhnutné spraviť, ako postupovať..Vám radi poradíme, ak nám napíšete do redakcie.

 

ZDIEĽAŤ