“Umelec je tvorca krásnych vecí. Cieľom umenia je odhaliť umenie a skryť umelca. CWsenRcUkAAvwMHKritik je osoba, ktorá dokáže previesť iným spôsobom či prostredníctvom nového materiálu svoj dojem z krásnych vecí. Najvyššia a zároveň najnižšia formou kritiky je určitá autobiografia. Tí, ktorí nachádzajú škaredé významy v krásnych veciach, sú skazení, bez toho aby boli zároveň očarujúci. To je chyba. Tí, ktorí nachádzajú krásne významy v krásnych veciach sú kultivovaní. To im poskytuje nádej. Vyvolení sú tí, pre ktorých krásne veci znamenajú iba KRÁSU. Nič také ako mravná či nemravná kniha neexistuje. Knihy sú napísané buď dobre, alebo zle. To je všetko.       Oscar Wilde                                                                

Dlho som premýšľala, ktorá z foriem podania príbehu – ako je tento o Dorianovi Grayovi -bude pre potencionálneho čitateľa tou najvhodnejšou, najlákavejšou, najzaujímavejšou. Ako v pár vetách vystihnúť to podstatné, čo nám chcel Oscar Wilde povedať o trojici mužov z lepších kruhov – naivného narcisa, ostrieľaného cynika a umelca so sklonmi, o ktorých sa v „slušnej spoločnosti“ tej doby nehovorilo. Sám Oscar Wilde považoval túto svoju slovnú prózu skúmajúcu povahu lásky, priateľstva, manipulácie i smrti na pozadí dekadentnej estetiky konca 19. storočia za obyčajnú „esej o dekoratívním umění, namířený proti surové brutalitě prostoduchého realismu“.

„Smích opravdu není špatný začátek přátelství. A je naprosto nejpříhodnější, když přátelství končí.“

Obraz Doriana Graye – kniha, kde som si po prvých stranách nebola istá, či Oscar Wilde naozaj žil v 19. storočí alebo či je píšucim súčasníkom. Kniha, pri ktorej máte chuť si podčiarknuť každú myšlienku, zapamätať si ju a odniesť so sebou do svojich ďalších dní. Skvelo vykreslená psychológia hlavného hrdinu, šialený cynizmus Henryho, myšlienky plné umeleckých prvkov krásna, myšlienky, ktoré Vás svojou nadčasovosťou nenechajú ľahostajnými. To všetko na necelých 240 stranách.

„Žije poezii, kterou nedokáže napsat. Ti druzí zase píšou poezii, kterou se neodvažují prožít.“

A pre mňa ešte niečo viac to, čo nenájdete v žiadnej inej knihe – brilantné vyjadrovacie prostriedky Oscara Wilde, krásno slova plné estetična, ktoré dodáva farby našej obrazotvornosti. A uspokojí všetky zmysly. Miestami zabudnete na dej a vnímate len písanie, necháte sa unášať myšlienkami, ktoré sú podávané s ľahkosťou a hĺbkou v celej svojej kráse. Áno, milovníci umenia a estéti v jednom – presne vedia o čom hovorím.

„Hrál si s tou myšlenkou, tvrdošijne, vyhodil ji do vzduchu a přetvoril, nechal ji uniknout a zase se ji zmocnil, nechal ji báječně rozžářit všemi barvami a vybavil ji křídly paradoxu.“

 „Blahodárný vliv neexistuje, pane Grayi. Veškerý vliv je ve své podstatě nemorálni – tedy z vědeckého hlediska vzato.“

„Proč?“

„Protože ovlivnit nějakého člověka znamená promítnout do něj svou duši. Nespřadá pak vlastní přirozené myšlenky ani nehoří vlastní přirozenou vášní. Jeho ctnosti pro něj přestanou být upřimné. Jeho hříchy, tedy pokud existuje něco jako hříchy, jsou napříště vypůjčené. Stáva se ozvěnou melodie kohosi jiného, ztvarňuje roli, která nebyla napsána pro něj.“

owBudete svedkami premeny nevinného chlapca, ktorý si nie je vedomý svojej očarujúcej krásy na žijúceho diabla užívajúceho si svetské radosti života. Mladého muža, ktorý je zaslepený svojím dospelým priateľom Henrym a nechá sa ním „viesť“ vlastným životom. Mladého muža, pre ktorého nemá skúsenosť žiadnu etickú hodnotu, je to iba obyčajný termín, prostredníctvom, ktorého ľudia označujú svoje chyby.

„…a pokud jde o osudová znamení, nic takového neexistuje, osud nám nic neoznamuje předem, na to je příliš moudrý anebo příliš krutý.“

Mladého muža, pre ktorého jediný spôsob ako sa zbaviť pokušenia je mu podľahnúť. Mladého muža, ktorý hriech spáchaný prvý krát s odporom, zopakuje veľakrát s chuťou, lebo rozkošou sa môže predsa stať čokoľvek, ak sa to robí dostatočne často. Muža, ktorý si predstavuje, že zločin je pre neho to isté ako pre nás umenie – jednoducho spôsob ako vyvolávať výnimočné pocity. Muža, ktorý výčitky svedomia zaháňa opiátmi, drogami dúfajúc, že vedomie morálky privedú k spánku. Muža, pre ktorého duša predstavuje iba tieň usadený v príbytku hriechu.

„Když člověk promítne svou do duši do nějaké půvabné formy a nechá ji tam na chvíli prodlévat, když slyší ozvěnu vlastních argumentů za doprovodu hudby vášně a mládí, když převádí svůj temperament na druhého, jako by to bola nějaká rafinovaná tekutina či zvláštní vůně – v tom všem se skýva skutečná radost, která mu ještě zbývá v době tak omezené a vulgární, jako je ta naše, v době, která se vyžívá v hrubě tělesných rozkoších a jejíž cíle jsou tak hrubě obyčejné…“

Dá sa zaľúbiť sa do svojej vlastnej krásy? Môže maľba napovedať o človeku viac ako jeho vlastná tvár? Dá sa vyhrať boj s časom a starnutím? Áno, ak ste Dorian Gray, ak ste iba namaľovaný smútok, tvár bez srdca. Ak prerušíte kontakt medzi vonkajškom a vnútrom. Ak zapredáte svoju dušu obrazu, ktorý bude starnúť za Vás. Ak vymeníte to jediné, čo patrí Vám – ŽIVOT za večnú mladosť.

„Dneska lidi dokážou určit cenu každé věci, i když neznají její skutečnou hodnotu.“

Toľko o Dorianovi Grayovi, zvyšok už nechávam na Vás milí priatelia. Príjemné začítanie sa, príjemné zamyslenie sa nad skutočnou hodnotou toho, čo je všade vôkol nás. Príjemné hľadanie súladu s vlastným JA…

Ako by Vám Oscar Wilde povedal, „Být dobrým znamená být v souladu s vlastním JÁ. Nesoulad vznikne, když je člověk nucen žít v souladu s jinými.“ 9739f2b798a34f47

..Oscar W už vtedy, v 19. storočí, odporúčal byť “yourself “:-).

Be-Yourself-Everyone-Else-Is-Already-Taken

  

  • NÁLEPKY
  • k
ZDIEĽAŤ